Před pár měsíci k nám nastoupil kluk do marketingu a prohlásil, že když si každý myje nádobí po sobě, tak to je nuda, a že se společně s kamarády o všechno sázejí nebo hrají KNP. Klasickou hru kámen, nůžky, papír (KNP, RPS – rock, paper, scissors) a kdo prohraje, bez ohledu, zda je to manažer, účetní atp., musí uklidit a umýt nádobí za všechny. Tak od té doby hrajeme pravidelně. Říkáte si, že v deseti lidech najednou je to moc a musí to být nekonečné? Možná byste byli překvapeni, kolikrát nás již překvapila „náhlá smrt“ již v prvním, nebo v prvních dvou kolech.

Nevím proč, ale zatím jsem v top-ten žebříčku na nejvyšší příčce, takže teď nemám problém prokázat případnému zaměstnavateli praxi v umývání nádobí, i když po ICQ, kde se dá zahrát desková verze této hry většinou vyhrávám. Začal jsem se tedy zajímat, jak je to možné a tady je pár článku o strategiích, které jsem posbíral po netu a samozřejmě okamžitě všem poslal k nastudování...
Takže můžete číst dále, já jdu přemýšlet, co dnes zvolím jako první, abych si zase nemusel stoupnout ke dřezu....
Teorie:
Londýnský manažer osmadvacetiletý Bob Cooper získal celosvětový titul ve hře kámen, nůžky, papír. Na šampionátu v Torontu dokázal porazit více než 500 soupeřů a řekl si tak o nominaci do soutěže Sportovní osobnost roku, kterou pořádá kanál BBC. Svůj úspěch přikládá tvrdé práci, tréninku, zkoumání hry a zejména slunečním brýlím.
20. 11. 2006 14:22 - TORONTO
"Je to podobné jako u pokeru, kdy blafujete a matete pravými či falešnými signály. Oči mnoho prozrazují, a tak jsou sluneční brýle opravdu velikou výhodou," řekl Cooper.
Šampión v poslední době trávil jednu až dvě hodiny tréninkem na turnaj, kdy mu soupeři byli jeho přátelé a kolegové, další čas pak trávil studováním taktiky.
Jeho fanoušci ho navíc nanominovali do soutěže televize BBC o Sportovní osobnost roku. Nyní jsou již nominace uzavřeny. Dle vítěze je dobře, že byl již navržen, jelikož by jeho fanoušci zřejmě rozjeli kampaň za znovuotevření nominací.
Jak na to:
Skoro každý ví, že kámen otupí nůžky, ty přestřihnou papír a ten zase zabalí kámen. Skupina britských vědců ale podle nejnovějšího čísla časopisu New Scientist přišla na to, jak v této hře skoro vždycky vyhrát. Stačí začít nůžkami a dále už to celé tkví v psychologii.
19. 12. 2007 15:37 - LONDÝN
Výzkum ukázal, že nejpopulárnější z prvních tahů je ukázat pěst - tedy kámen. Toho znalý oponent proto zpravidla jako první vyrukuje s otevřenou dlaní, tedy papírem, který kámen zabalí, a tudíž vítězí. Proto ten, kdo má dobré nervy a jako první ukáže ukazovák a prostředník - tedy nůžky, které papír přestřihnou - má vysokou naději na okamžité vítězství.
Po prvním tahu je možno podle listu zvolit poněkud složitější strategie. Jedna z nich spočívá v tom, že odpůrci hráč předem oznámí, jaký bude jeho příští tah, a pak ho také ve skutečnosti udělá. "Nikdo nevěří, že to opravdu uděláte, takže neudělají ten tah, který by vás porazil," uvedl časopis.
Druhá taktika spočívá v tom udělat tah, který by porazil předchozí tah protivníka. I to je založeno na psychologii - studie totiž naznačují, že většina lidí se instinktivně snaží porazit svůj vlastní předchozí tah.
další varianta pro dny, kde se sejdeme u oběda pouze ve dvou:
Dva hráči sedí naproti sobě a mezi sebou mají čepici a alomatku (sešit, pouzdro.... ) Hráči si zahrají 1 hru kámen-nůžky-papír a vítěz bere do rukou alomatku (sešit, pouzdro) a snaží se tím co nejrychleji bouchnout po hlavě svého soupeře. Ten mezitím bere co nejrychleji čepici a snaží se ji nasadit. Pokud si ji stihne nasadit před úderem, vyhrává. Takto se to opakuje ... Je to fakt sranda ... určitě to někdy vyzkoušejte.
Alternativa: jak vyhrát 90 procent všech soubojů
Kdo by neznal tuhle jednoduchou hříčku, ve které se dá velice jednoduše vyhrávat, stačí jen vědět jak.
Celý trik spočívá v sugesci vámi vybraného znaku či symbolu. Vsugerovat někomu nějaké větší přesvědčení pro začátek není úplně nejjednodušší, a proto by vám to se symboly této hry mělo více fungovat. Vnutit myšlenku každému také nelze, buď není sugestivní, nebo nejste vy sugestivní, ale zpravidla je těchto lidí málo. Ještě než vám popíšu „jak na to“, velice doporučuji si přečíst tento článek. Naleznete v něm podrobnější informace a nejčastější chyby začátečníků. Teď již znáte hrubé základy a já vám mohu vysvětlit postup. Možností je samozřejmě mnoho, ale ta moje je celkem jednoducchá, nenáročná a snad i spolehlivá. Celý vtip spočívá v tom, že před samotnou hrou (cca v fázi dávaní rukou k sobě) ukážete na chvíli nůžky nebo jiný symbol. Nejpodstatnější je, aby soupeř neprohlédl vaši fintu, ale zároveň, aby ji vůbec vníml (herdek to je tvar, zkrátka, aby ji na chvíli viděl), tedy neutkví mu ve vědomí, ale v podvědomí, tzn., že o ní vědomě neví. Poté vraťte prsty do pěsti a normálně pokračujte ve hře. Pokud jste si za vsugerovaný objekt zvolili nůžky, s největší pravděpodobností soupeř zvolí nůžky. Toť zakopaný pes…
Příklad samozřejmě popisuje jednoduchý způsob jak někomu vsugerovat jednu ze tří voleb, ale těch způsobů je logicky nekonečno. Zákledem je prostě dostat to potřebné přesvědčení do podvědomí „oběti“.
Sugesci také využívá například známy manipulátor Derren Brown, který se sugesci a psycholgii obecně věnoval po několik let a nyní je z něho profesionální mistr, který předvádí opravdu brilantní triky.
Kámen, nůžky, papír
08.04.2008 Autor: převzatý článek
Jednoduchý způsob losování, u něhož hraje hlavní roli náhoda. Ale co když je všechno jinak? Je možné najít strategii jak porazit soupeře, nebo aspoň odhadnout jeho volbu?
Papír zabalí kámen, kámen otupí nůžky, nůžky přestřihnou papír. Tato hra a zároveň způsob řešení nerozhodných situací se používá nejen v běžných situacích, ale i v obchodě nebo v politice. V některých zemích se dokonce pořádají utkání v této hře a jejich vítězové vyhrávají milióny dolarů. Pravděpodobnost, že člověk dosáhne určitého výsledku, je zdánlivě zcela stejná jako třeba při hodu mincí. Ve skutečnosti je všechno jinak.
CO LZE ZJISTIT
Z logického hlediska je hra kámen, nůžky, papír (KNP) intranzitivním vztahem, u nějž navíc neexistuje konečná hierarchie preferencí, takže hra se může opakovat pořád dokola. Každý symbol ve hře je silnější než druhý a slabší než třetí, ale žádný z nich není nejsilnější.
Mnozí matematici se snaží přijít na nejlepší strategii hry KNP a to i pomocí počítačů. Podle teorie her je nejlepší vybírat symboly zcela nahodile, protože nikdo poté nebude schopen určit, jaký tah zvolí takto postupující hráč příště.
Londýnský programátor David Bolton prokázal, že ve skutečnosti to tak jednoduché není. Na internetové adrese
www.cplus.about.com pořádal soutěž, které se pomocí různých počítačových programů zúčastnili lidé z celého světa. Programy volily různé strategie hry KNP, ale ty, které spoléhaly jen na vlastní náhodnou volbu a nezkoumaly jednání protivníka, pravidelně dopadaly v soutěži nejhůře. Správně zvolené programy dokážou najít v soupeřově strategii určité zákonitosti a následně jich využít. Jeden z programů jménem Iliatsi, vytvořený účastníkem Boltonovy soutěže, má deset různých strategií, které analyzují předchozí tahy protivníka a odhadují podle nich další tah.
Existuje řada počítačových verzí KNP, při nichž porazit soupeře v podobě počítače je velmi těžké. Autoři některých z nich proto záměrně vytvořili tyto programy tak, aby šance člověka zvítězit byly vyšší. Jeden z nich je možné najít na adrese
http://zonker.stanford.edu/cgi-bin/roshambot.
JAK NA TO
Kdo chce být úspěšným hráčem KNP, musí dokázat, že jeho tahy nikdy není možné předem odhadnout. To je pro netrénované jedince vůbec nejtěžší. Lidé si, aniž by o tom věděli, rychle utvoří určitá schémata jednání, z nichž pak není snadné uniknout. Pokud například zvolí dvakrát kámen, potřetí jej již vynechají, protože si myslí, že by to již neodpovídalo náhodné volbě. Ještě horší je, že tato vlastní schémata si řada lidí projektuje do jednání protivníka, i když tam vůbec nejsou.
něco podobného
Jíte wellness nebo radši knedlík? 02.07.2008
Rakovinu nedostanete přes noc 02.07.2008
Jetel luční léčí průjem, ekzémy a bronchitidu 25.06.2008
Pro vítězství ve hře KNP je proto třeba přemýšlet, ale ne příliš. Vlastní tahy by měly být náhodné, ve hře soupeře by se naopak měla hledat používaná schémata, pokud tam jsou.
Dalším tipem pro vítězství je nevolit hned v prvním kole kámen. Tato strategie se velmi vyplatila aukční síni Christie’s. V roce 2005 ji oslovil bohatý japonský sběratel impresionistů s tím, že by chtěl jejím prostřednictvím prodat svou sbírku, ale váhá mezi Christie’s a konkurenční aukční síní Sotheby’s. Sběratel prohlásil, že si vybere tu aukční síň, která při vzájemném utkání vyhraje ve hře KNP. Protože šlo o zakázku v hodnotě několika milionů dolarů, pracovníci Christie’s hledali nejlepší strategii. Na návrh jednoho ze zaměstnanců, jehož dcera KNP často hrála, se rozhodli zvolit v prvním kole nůžky. Podle zkušeností totiž většina soupeřů v prvním kole očekává, že protivník zvolí kámen, a jejich první volbou proto bývá papír. Právě ten také neuváženě zvolil zástupce síně Sotheby’s a prohrál.
ČEMU DÁT PŘEDNOST
Nůžky bývají dobrou první volbou i při hře proti zkušenému soupeři. Ten často volí stejně, takže v nejhorším případě dopadne první kolo nerozhodně. V dalším postupu se pak nabízejí různé techniky. Jednou z nich je dvojité blafování. Soupeři stačí oznámit, jaký bude další tah, a pak jej skutečně učinit. Úspěch bývá zaručen proto, že většina protivníků tvrzení neuvěří, a proto schválně nezvolí tah, jímž by nahlášený tah přebili.
Je rovněž možné vybrat tah, který by byl překonán posledním tahem soupeře. Ukazuje se, že lidé, kterým se ve hře příliš nedaří, se často podvědomě snaží překonat svůj tah, který volili naposledy. Příklad: soupeř naposledy zvolil kámen a byl překonán papírem. V dalším kole proto volí papír. Optimálním řešením je zvolit nůžky. Pokud i tato strategie zklame, je možné volit za každou cenu papír. Důvod? Soupeři volí kámen mnohem častěji než nůžky. V roce 1998 studoval japonský matematik Mitsumi Jošizava tahy, které při hře KNP volilo 725 lidí. Nejčastěji byl vybrán kámen, méně často papír a nejméně často nůžky.
Při online hře, které se účastnilo deset milionů hráčů, bylo pořadí preferencí trochu jiné. Kámen byl vybrán v 36 procentech tahů, papír v 30 procentech a nůžky v 34 procentech tahů. Je zřejmé, že kámen bývá hráči volen nejčastěji. Je to také důkaz toho, že s trochou znalostí a cviku nemusí být vítězství ve hře KNP výsledkem náhody.
A co takhle na závěr něco složitějšího?

Taková trošku vylepšená varianta, ale dá se na netu najít ještě složitější.........
PHP Ioncube Decode
(DecodeGarge, 5. 11. 2022 9:13)